perjantai 6. syyskuuta 2013

Magnesium ja vitamiinit

Luin itseäni kiinnostavan artikkelin magnesiumista ja masennuksesta (kuva ja linkki alla; ei ole maksettu mainos). Masennuksesta en ole kärsinyt tähän asti ikinä, mutta magnesium kuuluu jokaiseen päivääni aika olennaisesti.
Jos riittää mielenkiintoa suosittelen lukemaan tuon artikkelin



http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2545

Artikkelista sain idean kertoa miten itse käytän vitamiineja ja kivennäisaineita tukemaan ruokavaliotani ja salitreeniä.
Ruokatarvikekaappini sisältö näyttääkin varsin jännittävältä, kun siellä on enimmäkseen purkkia, purnukkaa ja pussia lisäravinteiden ja lisävitamiinia muodossa.

Syön nykyisin mahdollisimman puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa ja pyrin valitsemaan mahdollisuuksien mukaan aina luomua. Maustamiseen käytän pääsääntöisesti paljon mustapippuria, currya, valkosipulia, chiliä sekä suolaa. Suolan käyttö on elämäntaparemonttini aikana lisääntynyt tuntuvasti, koska aikaisemmin en lisännyt ruokaani lainkaan suolaa. Suolavalintani on merisuola tai ruususuola rakeina, jonka tarpeen vaatiessa jauhan morttelissa sopivaksi.

Ateriat, jotka päivän aikana syön, sisältävät pääsääntöisesti tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet, mutta varmistaakseni, että saan kaikki tarvittavat ja tukeakseni ruokavaliotani otan aamuin illoin vielä lisävitamiinit. Aamulla otan C-vitamiinin, D-vitamiinin, multivitamiinin, Omega 3:n ja magnesiumin sitraatin. Sama satsi menee myös iltapalan kanssa. Ennen salitreeniä otan yhden magnesium sitraatin ja kuuriluonteisesti syön kalsiumia.

Suonenvedot, joista olen kärsinyt nuoresta pitäen (ja yhä edelleen mitä ihmeellisimmissä tilanteissa ja paikoissa), saan rauhoitettua lisäämällä hippusen suolan määrää ruokaani, juomalla runsaasti vettä ja ottamalla pahimpina suonenveto -jaksoina yhden ylimääräisen magnesium sitraatin lisää per päivä, kunnes tilanne rauhoittuu. Itse en tässä kohdin magnesiumin osalta noudata suositeltua päiväannosta (koska se on selkeästi aivan liian vähän itselleni), mutta toki ne suositukset on hyvä katsoa ja tehdä päätökset päivittäisestä määrästä oman kokemuksensa pohjalta.

Ei tästä kivennäisaineiden ja vitamiinien syömisestä ainakaan haittaa ja ongelmaa ole ollut, sillä mieli on pysynyt virkeänä, olo energisenä ja suonenvedotkin ovat rauhallisempia. Ei tietenkään ole pelkästään magnesiumin ja vitamiinien ansiota, mutta yksi osa-alue, johon kannattaa kiinnittää huomiota muuttaessaan elämäntapojaan ja lisätessään liikuntaa.

Kaivelin toisenkin artikkelin asiasta. Lukekaa, jos mielenkiintoa on:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818



                                                  Mari

1 kommentti:

  1. Itse otan aamuisin magnesiumin ja lisättynä siihen on B6-vitamiini. Sekä kalsiumium tabletin. En käytä lainkaan maitoa, joten se on tärkeää päivittäin, vaikak käytän soijaa maidon tilalla se ei korvaa täysin maitoa.

    Iltaisin otan myös magnesiumin tarvittaessa. (Riippuu mitä olen tehnyt ja itse sain kramppeja joihin jopa yöllä heräilin, kunnes ymmärsin aloittaa magnesiumin syömisen).

    Juon päivittäin kivennäisvettä lasillisen johon on lisättynä B-vitamiineja sekä sinkkiä. Nyt etsin ruokaa joka sisältää sinkkiä. (pähkinät tms.) Minä oksenan jos otan B-vitamiinia pillerimuodossa, siksi tuo hassu juttu juoda kivennäisvettä. Koitan kuitenkin pyrkiä eroon siitä ihan ruoan kanssa.

    VastaaPoista