tiistai 8. lokakuuta 2013

Elintavat elämäntaparemontissa

Elämäntaparemonttini on ollut loistava juttu. Yksinkertaisuudessaan vanhat elintapani ovat kokeneet muutoksen (ja siinä samalla minä itse).

Geenejäni en ole voinut valita, mutta elämäntapoihini voin vaikuttaa. Ravintoon, liikuntaan ja laihtumiseen panostaminen on tuonut laatua omaan elämääni ja elintapojen muutoksella on ollut siinä iso rooli. On kannattanut panostaa ihan itsensä takia ja sitä suosittelen kaikille. Samalla tekee itselleen palveluksen ja esimerkiksi ehkäisee yleisimpiä sairauksia.

Ravitsemus ja liikunta ovat olleet se juttu, millä kilot on saatu kuriin. Ja se on tehty maltillisesti tavoitteena pysyvyys. En kaipaa jojoilua painon suhteen, joten tämä elintapojen muutos on toteutettu sillä mentaliteetillä, että paluuta entiseen ei ole. 
Liikunta on vaikuttanut minuun positiivisesti lisäten energiaa ja hyvää oloa entisestään. Kunnon salitreenillä on saanut purettua mahdolliset isommat aggressiot ja kävelylenkillä saa tuuletettua mielensä. Kaikkien liikuntasuoritusten jälkeen on hyvä olo (suorastaan euforinen) ja siihen jää tietyllä, hyvällä tavalla koukkuun.
Syöminen kuuluu olennaisena osana päiviini tasaisella rytmillä ja nälkää ei ole tarvinnut nähdä. Ruoka-aineet ovat entiseen verrattuna ihan eritasolla; mahdollisimman puhtaita ja luomua, laadukkaita. 

Kaikkea ei ole tarvinnut laittaa uusiksi tai lopettaa, mutta tarkkailua kannattaa harjoittaa elintapojensa osalta. Itse en ole tupakoinut koskaan, joten siihen ei tarvinnut remonttia ulottaa. Sen sijaan alkoholin käyttöä olen rajoittanut ja vähentänyt huomattavasti entiseen verrattuna; humalajuominen ei edistä terveyttä ja kaloreita tulee ropinalla. Herkuttelut on minimissä, mutta ei kokonaan kiellettyjä. Silloin tällöin sallittua pienissä määrin nautiskellen. Herkkuihin lasken jälkiruuat, karkit, suklaat, jäätelön, pullat ja alkoholin

Elintapojen muuttumisen myötä on tullut kiinnitettyä huomiota yöunien pituuteen ja pyrin siihen, että saan riittävästi unta. Sehän on terveyden edellytyksiä ja lihakset kasvavat levossa. Riittävä yöunen määrä on aikuisella 6,5h - 8,5h; itselläni keskiarvo on 6,5h. Vielä pitäisi pinnistää tuohon tunti lisää niin olisin itseeni tyytyväinen.

Sanotaan myös, että stressi ja huonot ihmissuhteet heikentävät terveyttä ja esimerkiksi yhdistystoiminta ja uskonnollinen vakaumus lisäävät elinvuosia. 
Hmmm... No kaksi ensimmäistä kohtaa eivät kuulu elämääni (stressistä en kärsi ylipäänsä ja ympäröin itseni vain positiivisilla, hyvillä ihmisillä) ja jälkimmäiset kaksi ovat hyvällä tolalla.

Siinä se elämäntaparemonttini onkin pähkinänkuoressa. Alussa oli olotila, tahtotila, tavoitetila ja siitä se lähti. Yllä olevat asiat ja niiden muuttaminen ovat vaikuttaneet mieleeni ja ulkoiseen olemukseeni ja kun koen, että on hyvä olla niin se välittyy ympäristöönkin. Ehkä myös tarttuu...

Päivääkään en ole katunut ja mistään en ole kokenut, että olisin joutunut luopumaan.



                                             Mari

1 kommentti:

  1. Vaikka muut olisikin itselläni hyvissä kantimissa, niin yöunet on mun ongelmani ;)

    VastaaPoista