05 maaliskuuta 2014

Elämäntaparemonttimatkan oivalluksia

Oma elämäntaparemonttini etenee ja voi hyvin. Se itse asiassa alkaa olla liki sitä, että alunperin asetettu tavoitepaino on saavutettu ja on aika valmistautua ylläpitovaiheeseen, mutta vielä on pienen matkaa tehtävänä (ja varmasti se vaikein osuus).
Hyvä olo näkyy ja kuuluu ja itse toivon, että myös kipinöi sen verran, että ainakin muutama ympärilläni olevista ja tätä blogiakin lukevista ihmisistä innostuisi itse omasta hyvinvoinnistaan huolehtimaan. Innostus on yleensä tarttuvaa, mutta muutos lähtee aina itsestä.

Elämäntaparemontti on pitkä ja joskus myös kivinenkin tie, mutta minulle tämä on ollut jotenkin helppoa tähän asti. Varmasti sen takia, että olin muutokseen valmis ja olen kulkenut matkaa avoimin mielin. En ole kulkenut tätä tietä yksin vaan olen saanut tukea läheltä ja kaukaa, jopa yllättäviltäkin tahoilta. Helpoin tapa minulle on ollut se, että personal trainer miettii puolestani ruokavalion ja treeniohjelman, joita minä sitten kurinalaisesti noudatan. Joidenkin mielestä ehkä liiankin tiukasti, mutta en ole kuitenkaan kärsinyt millään tavoin ja uskon, että se on tapa, joka toimii itselläni parhaiten (ja onhan tuo toiminut). Näiden jaksojen välissä olen ollut omillani ja kokeillut itsekseen pärjäämistä (ilman erikseen mietittyä ruokavaliota ja treeniohjelmaa) ja hyvin on toiminut. Alan olla siis valmis ylläpitämään saavutettua ihan omin avuin ja matkan aikana kerätyillä tiedolla. Mutta se on hyvä tiedostaa, että aina voi kääntyä PT:n puoleen, jos siltä tuntuu. Treeniohjelmia ja ruokavalioita tilaan jatkossakin; tykkään sellaisesta.

Olen muutoksestani alusta alkaen kertonut facebookissa, joka omalla tavallaan loi itselleni paineen siitä, että tuloksia on tultava. Välillä ajattelin, että vouhotan aivan liikaa, mutta sitten totesin, että mikäli elämäntaparemonttini etenemisen seuraaminen ahdistaa, niin jokainen osaa tehdä valinnan ja jättää lukematta ja seuraamatta. Tarkoitus ei ole millään tavoin tuputtaa tai ahdistaa vaan nimenomaan levittää sitä iloa, positiivista fiilistä ja hyvää oloa mitä olen tässä matkallani kohti tavoitepainoa kokenut kipeistä lihaksista huolimatta. 
Olen somessa suhteellisen aktiivinen ja FB:n lisäksi mukana ovat twitter ja instagram. Olen myös kirjoittanut tarinani työnantajani sisäiseen lehteen ja nyt viimeisenä lyhyehkösti Kg-lehteen. Tähän blogiin on ollut todella hauska kirjoittaa matkastaan ja sitä teen mielelläni jatkossakin. Maijun kanssa matka jatkuu ja tarinaa pukkaa.

Oivalluksia Kg-lehdessä kuvineen

Uusin Kg-lehti.. pudotetut kilot ovat -27kg, eikä -56kg, jonka kanteen päässyt painovirhepaholainen antaa ymmärtää... Kansikuvaan en sentään ole päässyt ;-)

Elämäntaparemontti on muuttanut minua ulkoisesti ja kasvattanut henkisesti. Olen alkanut elämään itselleni sen sijaan, että eläisin työlleni. Paras opetus ikinä plus se, että syömällä laihtuu! 

Linkki Ilta-Sanomien juttuun asiasta:
Harva lihoo siksi, että syö liikaa 

Nyt elämäntaparemonttini alkaa olla jo ihan oikea elämäntapa. Hirmuisen hyvä elämäntapa. En vaihtaisi pois!


                                                           Mari



6 kommenttia:

  1. Niin upea saavutus jo tähän mennessä ja matka jatkuu. Hienoa Mari.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Maiju! Matka jatkuu ja ties mitä yhdessä keksitäänkään vielä ;-)

    VastaaPoista
  3. Onnittelut mahtavasta tuloksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Heli! Tulokset motivoivat minua ja toivon mukaan innostavat muutamia ympärilläni.

      Poista
  4. WAU Mari!!! Todella hieno saavutus. Saat kyllä olla ylpeä itsestäsi.
    Paljon onnea saavutuksen johdosta toivottaapi Salla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Salla! Vaikka vaatimattomuus kaunistaa niin, tässä kohdin olen ylpeä itsestäni ja saavutuksestani. :)

      Poista