tiistai 1. huhtikuuta 2014

Syö hyvin ja laihdu näkemättä nälkää

Monella on sellainen harhaluulo, että minimoimalla syömisensä, jättämällä aterioita väliin ja kärsimällä jatkuvasta näläntunteesta laihtuu parhaiten. Itsekin olen syyllistynyt kahteen ensimmäiseen aikanani, mutta nykyisin voin jo sanoa jälkiviisaana ja kokemuksen pohjalta, että olinpa tyhmä. Tuolla tyylillä ei saa kuin heikon yleiskunnon, huonon olon ja kroppa alkaa varastoida kaiken mitä suuhusi pistät (kirjoittajan oma kokemus ja jälkiviisautta).

Syömällä laihtuu ja nälkää ei tarvitse niin sanotusti nähdä. Tähän pääsee sillä, että syö säännöllisesti, katsoo mitä suuhunsa pistelee, aloittaa päivänsä syömällä kunnon aamiaisen, vähentää hiilihydraatteja, unohtaa sokerin, muistaa syödä myös rasvaa (niitä oikeita rasvoja) ja juo paljon vettä. Lisäksi laihduttajan apuna toimii sykettä nostattava liikunta, kuntosalilla käyminen, herkuttelut silloin tällöin ja hyvä, positiivinen mieli. 

Säännöllinen ateriarytmi on tärkeää; ei pelkästään laihduttavalle vaan ihan kaikille. Kunnon aamiaiselle päivä käynnistyy, mutta vaikka sanonta kuuluu, että sillä jaksaa koko päivän, se ei ole sen tarkoitus. Ei siis pidä pyrkiä selviämään koko päivää pelkällä aamiaisella.
Hyvällä aamiaiselle saa potkaistua päivänsä käyntiin ja ateriarytmityksellä huolehtii siitä, että verensokeri ei laske ja sitä kautta ei pääse tulemaan paha olo, jonka tullessa yleensä alkaa tehdä mieli syödä mitä tahansa. 

Hiilihydraatteja kannattaa vähentää, mutta ei jättää kokonaan pois. Samoin rasvat kuuluvat myös laihduttavan elämään. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa pistää ja valita esim. vaalean leivän sijasta pala tummaa leipää (ei ole pakko jättää leipää kokonaan pois) ja rasvakseen hyviä rasvoja. Hyvät rasvat lisäävät kylläisyyden tunnetta. Samoin vesi eli kannattaa juoda sitä vettä paljon.

Kuntosalilla huhkiminen auttaa polttamaan kaloreita sen lisäksi, että lihaskunto kasvaa. Lihakset kuluttavat kaloreita kasvaessaan ja kalorien palaminen jatkuu vielä treenien jälkeenkin. Intervallitreenit sen sijaan nostavat sykettä ja rasvan palaminen kiihtyy. Lenkinkään ei tällöin tarvitse kestää tuntia. Hiki tulee molemmissa, mutta sitä ei kannata pelätä. Kuuluu asiaan.

Aamupala versio 1

Aamupala versio 2

Välipala


Lounas versio 1

Lounas versio 2

Lounas versio 3

Päivällinen versio 1


Omalla kohdallani ovat kilot karisseet enimmäkseen sillä, että olen alkanut syödä oikein ja pitänyt ateriarytmistä kiinni. Unohtamatta liikuntaa ja sitä hyvää oloa minkä tästä elämäntaparemontista on saanut tähän mennessä. Toivottavasti hyvä olo välittyy ja tarttuu ympäristöönkin.
Kuten yllä olevista kuvista näkyy annokseni, joita nykyisellään syön, eivät ole mitään pieniä. Hyvä, kun normaalille lautaselle mahtuvat (*naurua*). 
Iltapalakuva puuttuu, mutta sekin on kookas, kun koostuu rahkasta ja mehukeitosta pääsääntöisesti. Kaikki  muut ateriani ovat runsaita, paitsi välipala, jonka ei pitäisikään olla kookas, mutta välipalaksi tuo taas on yllättävän täyttävä.
Ja tällä runsaalla ruuan määrällä niitä kiloja on karissut ja karisee yhä omaan rauhalliseen tahtiinsa. Jos käy niin, että en pääse liikuntaa harrastamaan, pidän kiinni kuitenkin ruokarytmistä ja siitä, että syön hyvin.

Herkuttelu harvakseltaan kannattaa itselleen sallia, sillä se tuottaa hyvää mieltä ja sitä kautta iloa. Itse en myöskään hyppelehdi vaa'alla jatkuvasti; se tuottaa monelle varmasti enemmän stressiä ja sitä kautta painon lasku voi jumittaa. Suosittelen kuuntelemaan itseään ja fiiliksiään. Kun on hyvä olo ja voit hyvin, nautti siitä ja jos taas on vähän matalapainetta, kannattaa pyrkiä siihen hyvään oloon ilman stressiä. Sitä kautta tulee onnistumisia ja kilotkin putoavat. Se taas näkyy vaatteissa, kun koko pienenee ja mittanauhassa, kun kapenee ympärysmitoiltaan.

Hyvä ruoka, parempi, positiivinen mieli ja sitä kautta onnistumisia ilman, että tuntee nälkää tai huonoa oloa! Allekirjoitan tuon.

Iltalehdessä oli kirjoitus, jossa aika samankaltainen kirjoitus sisältäen kymmenen kohtaa (alla linkki):
Näin laihdutat ilman nälkää


                                          Mari

5 kommenttia:

  1. Mahtavaa!!

    Mistä muuten hankitte noita marjoja joita käytätte Smoothiessa? Siis mistä löydätte niitä tuoreina? Tai entäs marjat kun ulkomaalaisia ei uskalla käyttää ilman kuumentamista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ostan isoista tavarataloista tuoreita marjoja (Prismat, Citymarketit). Pakasteesta ostan VAIN kotimaisia marjoja. Niitä löytyy ainakin isoista marketeista myös.

      Poista
    2. Minä se olen ollut hurja ja ostanut sekä kotimaisia että ulkomaisia marjoja pakasteina ja syönyt ne sellaisenaan sulatettuna. Vielä ei ole tähän päivään mennessä tullut mitään ongelmia (varmaan heti tämän kirjoittamisen jälkeen tulee...). Kotimaisia suosin, jos niitä on saatavilla ja ovat järkevän hintaisia.

      Poista
  2. No seon just näin!
    Sain eilen PT:ltä mun uuden treeniohjelman ja ruokaohjelman ja olin kyllä eilen illalla niin pinkeänä, mutta urheasti söin kaiken! Eli todellakin syömällä laihtuu! (Vaikka mulla ei nyt ole tavoite painon pudotus, eli siis lisätty vähän pottua jos vertaan yllä olevia kuvia ;))

    Voi kun saiskin jo itse poimittuja mustikoita ja muita marjoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että muutkin ovat tämän todenneet! :) Itselläni on vaihtoehtona ruokavalioissani päivällisessä tumma pasta, tumma riisi ja peruna, mutta perunaa en toistaiseksi ole syönyt. Totuttelen vatsani kanssa ensin kaaleihin, joiden määrä on lisääntynyt tässä uusimmassa ruokavaliossani ja sitten, kun selviän niistä ilman ähkyä niin otan vaihteluksi mukaan perunat (perunakin tuntuu ilmaa vatsaan keräävän...) :-D Marjojen poimiminen pitäisi ottaa ohjelmaan minunkin, mutta toistaiseksi olen sillä saralla ollut hieman laiska.

      Poista