torstai 26. helmikuuta 2015

Puhdas+ caps -tuotteet tutuksi

Viime vuoden puolella sain testattavakseni Puhdas+ caps-ravintolisiä. Koska en joka päivä käytä monen montaa ravintolisää meni tässä testauksessa reippaasti aikaa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt olen kuuriluonteisesti kokeillut kaikkia lähetyksessä mukana olleita tuotteita.

Ravintolisillähän on tarkoitus täydentää ruokavaliota eikä missään nimessä korvata niillä ruokavaliotaan. Ravintolisät on määritelty elintarvikkeiksi, joten ne kuuluvat elintarvikelain piiriin. Eviran sivuilta löytyy tarkemmin tietoa mikä on ravintolisä.

Puhdas+ caps -ravintolisät ovat varmaan osalle tuttuja tuotteita ja ne ovat suomalaisen, innovatiivisen yrityksen nimeltään New Organics Oy:n tarjoomassa. Suomalaisten lisäksi tuotteita tarjotaan kuluttajille muissa Pohjoismaissa että Euroopassa.

Puhtaita, orgaanisia ja ekologisia tuotteita. Se on se juttu joka itseänikin kiinnosti näiden tuotteiden kohdalla. Testasin tarjonnasta D-vitamiinin (125uq), vihreä kahvipapu -uutteen, Saccharomyces boulardiin ja kollageeni&tyrnimarjan.  


Tuotteiden pakkaukset ovat aika eleettömiä ja raikkaita. Itse tuotteet ovat kaikki laktoosittomia ja gluteenittomia. D-vitamiini ei sisällä lisäksi hiivaa, suolaa, sokeria, tärkkelystä, maissia, makeutusaineita eikä soijaa. Vihreä kahvipapu -uute ei sisällä sekään mitään ylimääräisiä ainesosia. Saccharomyces boulardii on hiivalaji, joten sitä ei suositella hiiva-allergikoille, mutta probioottina sitä voivat muut käyttää tasapainottamaan ruuansulatuskanavansa bakteerikantaa ja ennaltaehkäisemään suolisto-oireita (aivan kuten maitohappobakteeritkin). Kollageeni ja tyrnimarja sisältää hedelmäsokeria, mutta ei muita yllämainittuja lisäainesosia.

D-vitamiini on hyväksi vastustuskyvylle, luustolle ja hampaille ja käytän d-vitamiinia päivittäin. Vihreä kahvipapu -uute toimii painonhallinnan tukena ja omalla kohdallani käytän tätä välillä vihreä tee -kapseleiden sijaan lyhyinä kuureina. Saccharomyces boulardiin käyttö on ollut vähäistä kohdallani; lähinnä matkoilla, mutta muutamaan otteeseen olen turvautunut tasaamaan vatsani pörinöitä. Hyvin on tasannut. Kollageeni ja tyrnimarja on aika tymäkkä energiashotti päivään. Piristää kyllä, mutta siitä en pysty sanomaan ovatko ryppyni silonneet (nauraa). Ehkä vaatii pidemmän kuin kahden viikon käytön, että pystyy sanomaan onko iho kimmoisampi, kiinteämpi ja sileämpi.

Puhdas+ caps -tuotteet ovat hyvä vaihtoehto ravintolisäksi mikäli arvostat puhtautta, orgaanisuutta ja ekologisuutta. Tuotteita on saatavilla laajasti terveys- ja hyvinvointituotteita myyvistä liikkeistä ja verkkokaupoista (tuotteita löytyy myös nu3-verkkokaupasta, vaikka sitä ei olekaan mainittuna jälleenmyyjälistassa).
Jatkan näiden käyttöä kuuriluonteisesti kuten tähänkin asti tukemaan ruokavaliotani. Omalla kohdallani olen sitä mieltä, että tutustuminen näihin tuotteisiin on ollut ihan positiivinen retki.

                                          Mari

torstai 19. helmikuuta 2015

Väliaikatietoa osa 2 Energiat kattoon, kroppa kuntoon -verkkovalmennuksesta

Päivittelen taas kuulumisiani Liftedin Energiat kattoon, kroppa kuntoon -verkkovalmennuksen osalta. Verkkovalmennus kestää 5 viikkoa ja alkoi 26.1.15 ja toden totta tämä valmennus on jo reippaasti yli puolen välin! Kyllä aika juoksee ja se kertoo kyllä siitäkin, että valmennus on ollut kaikkea muuta kuin tylsä.


Ensimmäinen viikko oli ikään kuin tunnustelua, rauhallista laskeutumista ja tutustumista aiheeseen ja esittelyä mitä tuleman pitää. Materiaalia on ensimmäisestä päivästä alkaen tullut päivittäin 1-2 sähköpostia ja pikkuhiljaa on edetty pintaa syvemmälle. Materiaalin mukana tulleet kysymykset pistävät osallistujat pohtimaan itseään, tekemisiään ja syömisiään mukavasti. Lisäksi on selvitetty kunkin osallistujan taso liikkumisen osalta ja katselmoitu yhteisen puolentunnin ajan puitteissa kunkin ruokapäiväkirja, jota tuli pitää jokaisen. On tullut vinkkejä aterioiden kokoamiseen, kehonpainotreeniä ja oman tason mukainen treeniohjelma. Tietoa siis tulee suhteellisen kattavasti ja on vain itsestä kiinni miten sen kaiken pystyy omaksumaan. Pieninä annoksina hyvä tulee ja uudet asiat on aina hyvä pureskella sopiviksi. 

Omalla kohdallani suurin korjausta vaativa asia on riittävä nukkuminen ja se itsensä alustaminen hyvien unien pariin. Mulla kun tahtoo olla se niin, että valvon myöhään, kaadun suoraan koneelta petiin ja nukun 5-10 tuntia riippuen seuraavan päivän ohjelmasta. Erittäin epäsäännöllinen unirytmi ja myös suhteellisen vähin unin sitä mennään. Olen asettanut tämän osuuden elämässäni korjauslistalle, jota korjaan pikkuhiljaa, mutta ilman stressiä.
Toinen osa-alue, jossa itselläni on parantamisen varaa, on tasapaino ja notkeus. Tasapainoni on hurjin askelin kehittynyt siitä, kun elämäntaparemonttini aloitin, joten olen suhteellisen tyytyväinen siihen, mutta nälkä kasvaa syödessä. Sama koskee notkeuttani. Se ei ole kehittynyt hurjasti, mutta sentään vähän ja tulevaisuudessa olenkin ajatellut kehittyä sillä saralla. En tavoittele telinevoimistelijan notkeutta, mutta sellaista itselleni hyvältä tuntuvaa notkeutta. Siinä samalla sitä tasan tarkkaan huoltaa omaa kehoaan ja lihaksiaan ikään kuin salaa. 

Tässä tavoitetta kehon tasapainon suhteen...
Ilme sen kertoo, että ei veny, ei ja kiristää kyllä :-D (kuva viime vuoden satoa)
Valmennus on ollut edelleen hauskaa ja olen ollut mukana hyvillä mielin. Matka mukana on antanut uutta näkökantaa ja potkua oman hyvinvointini ylläpitämiseen. Ja kehittämiseen. Ja itsensä haastamiseen. Olo on hyvä, olen saanut nauraa makeasti tehdessäni kehonpainotreenejä (en kyllä hirveästi mököttele muutoinkaan) ja keittiöönkin on tullut uusia ideoita.
Hirmuisen helppoa, kun voi lukea materiaalit ja tehdä harjoitteet silloin, kun aika on itselle sopivin ilman, että tarvitsee suoriutua tietyllä kellonlyömällä jonnekin paikan päälle. Toki sekin on omalla tavallaan mielekästä ja siinä tapaa ihmisiä, mutta otan tämän sellaisena laatuaikana itselleni (nauraa). Hienoa, että tällaisia mahdollisuuksia on!

                                             Mari

lauantai 14. helmikuuta 2015

Motivus - kuntokeskusten liikuntapalvelut

Olen mukana Hopottajat -kampanjassa Motivus -kuntokeskusten liikuntapalveluita arvioimassa. Pääsen siis testaamaan Helsingin alueen Motivus-kuntokeskusten tarjontaa. Kampanja alkoi helmikuun alussa ja jatkuu alustavasti tämän kuun loppuun asti. 


Kävin hakemassa oman superkorttini Kampin Motivus Centeristä, jossa olen aiemmin vieraillut kuntosalilla muutamaan otteeseen kertamaksun turvin (muita Motivus-kuntokeskuksia en tässä kohdin muistanut olevan olemassakaan, mutta onhan niitä Helsingin seudulla muitakin kuten Ruoholahdessa, Stockmannilla ja Adlon Töölössä). 
Palvelutiskillä oli hirmuisen mukava nuorimies, joka laittoi korttini käyttökuntoon ja kertoi samalla mitä mistäkin löydän ja miten sujuvasti muun muassa voin varata itselleni sopivat tunnit netissä. Yksinkertainen, mutta riittävä aloittajan tietopaketti tuli siinä.
Täytyy kyllä sanoa, että kaikki tähän asti palvelutiskillä olleet työntekijät ovat olleet erittäin ystävällisiä ja palvelualttiita. Helppo mennä paikalle, ja tuntee heti olevansa tervetullut. Tällaisella on itselleni merkitystä.

Motivuksissa ei ole pakkositoutumista ja voit osallistua kertamaksulla tai ostaa kortin ohjattuihin jumppiin tai vain kuntosalille (hinnaston löydät tästä). Nyt ystävänpäivän ollessa käsillä Motivus tarjoaa muun muassa treeniä loppuvuodeksi 6 kuukauden hinnalla. Lisäksi Motivuksen kortin ostanut saa erilaisia etuja, joista tarkemmin tietoa nettisivuilla.


Ystävänpäivän tarjouksia
Kampin Motivus Centerin kuntosali on iso ja siellä on suuri määrä erilaisia ja monipuolisia, uudehkoja laitteita. Vapaita painojakin löytyy jonkin verran ja lämmittelyyn löytyy useampi juoksumatto, kuntopyörä ja crosstrainer -laite. Tilaa löytyy myös venyttelyyn tai vaikkapa pallon kanssa jumppaamiselle erikseen eikä siis tarvitse siinä kuntosalin puolella kulkuväylällä jumppailla. 

Motivus tarjoaa myös suuren määrän erilaisia jumppia, joista varmasti jokaiselle löytyy se oma juttunsa. On muun muassa body pumppia, Motivus HIITtiä, kahvakuulaa, kiinteytystä, perusjumppaa, venyttelyä, steppiä, tanssia ja kehonhuoltoa muutamia mainitakseni. Miehille ja senioreillekin omansa.

Itse olen nyt käynyt pariin otteeseen kuntosalin puolella ja kehonhuoltotunneilla. Kehonhuolto on kokonaisvaltainen lihasten ja lihaskalvojen hyvinvointia edistävä tunti, jossa on vaikutteita erilaisista kehonhuoltomenetelmistä ja apuna käytetään rullaa sekä omaa kehoa. Tunti sopii kaikille ja ovat tuntuneet kyllä tehokkailta. Tunneilla, joissa olen ollut, on opettaja ollut kummallakin tunnilla eri henkilö ja tuntien sisällöt mukavasti erilaisia. Kipu on kyllä ollut kummallakin tunnilla lihaksia rullaillessa yhtä kova, mutta se ei ole opettajien vika (nauraa). Ja sali on ollut liki täysi, joten tunnit ovat suhteellisen suosittuja ajankohdasta riippumatta.

Jatkan testailua ja pyrin kokeilemaan itseäni kiinnostavia erilaisia jumppia ja muita Helsingin seudun Motivus -kuntokeskuksia. Ilolla ja avoimin mielin, vaikka ryhmäjumppaukset eivät ole olleet tähän asti se 'mun juttuni' (tiedä sitten vaikka mieli tässä muuttuisi...). Netistä pääsen hyvin katsastamaan kunkin päivän tarjontaa ja varaamaan itselleni sopivia tunteja. Kerron kokemuksistani täällä myöhemmin. 
Tuttujakin olisi kiva tavata, mutta toistaiseksi ei ole yhtään tuttua kasvoa tullut vastaan...

                                                Mari


keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Välipalat - virtaa superfoodeista

Nyt kun on ollut muutama pakollinen lepopäivä johtuen tiukan treenin jälkeisistä lihaskivuista, on ollut aikaa tutustua erilaiseen kirjallisuuteen. Kivut ovat sitä kuuluisaa hyvää kipua, joka kuuluu asiaan, kun on kunnolla treenannut salilla. Menee levolla ja venyttelyllä ohi (nauraa).

Käsissäni on kirja, jonka teemana on välipalat. Kirjan aihe on asia, joka koskettaa meitä jokaista, jotka terveydestään huolehdimme, jotka pohdimme miten sitä vaihtelua välipaloihinsa saisi ja joita ylipäänsä välipalat kiinnostavat. Kirja on suunnattu siis meille kaikille.
Välipalat - virtaa superfoodeista -kirja on teos, joka antaa ideoita ja helpotusta välipalojen osalta. Sana superfood saattaa kavahduttaa, mutta se on turhaa.
Kirjan kirjoittavat Hanna Sumari, Marjo Kauppila, Monna Pursiainen ja Aino Mäkelä ovat kaikki enemmän tai vähemmän meille tuttuja tyyppejä ja omassa elämässään joutuneet tilanteeseen, jolloin rahka ei enää maistu tai mukana kuljetettava proteiinipatukka kaipaa vaihtelua.

Välipalat - virtaa superfoodeista
Poppoo iloisia ihmisiä; takarivissä kirjan tekijät Hanna, Marjo, Monna ja Aino ja eturivissä kirjanjulkkaritilaisuuden vieraita; Niko ja Teuvo
Kirjan alussa on kirjoitus lukijalle, jossa on ytimekkäästi koostettu miksi teos on tehty ja mitä se lukijalleen tarjoaa. Kirja on omasta mielestäni kaunis teos, joka esittelee helposti lähestyttävällä tavalla ja monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita ja niistä rakentuvia välipaloja. On makeaa ja suolaista, tulista ja miedompaa. Niin ja superfoodeja, kuten mustikka, mustaherukka, kaura ja nokkonen muutamia kotimaisia mainitakseni. Alussa on myös lyhyet esittelyt kirjan kirjoittajista sekä esittelyt yleisimmistä muualta tuotetuista superfoodeista kuten maca, lucuma, kookosöljy jne.

Välipalojen ohjeet ovat selkeitä ja kauniisti kuvitettu. Yksinkertaisesti esillä ja helposti luettavissa. Kirja on herkullisia kuvia täynnä! 

Lukijalle -kohdassa on hienosti kiteytetty se, miksi muun muassa välipaloilla on väliä  ja miksi teos on syntynyt. 
Teksti menee näin, että 'elämä on kallisarvoinen lahja, kannattaa hoitaa itseään hyvin, että voi nauttia siitä parhaalla mahdollisella tavalla joka päivä'.

Kuvia kirjan julkistamistilaisuudesta ja tarjottavista (esimakua kirjan tarjonnasta)
Kirja on saatavilla ainakin Adlibrikseltä (Välipalat -virtaa superfoodeista).

Itsehän ajattelin edetä niin, että nyt kun olen tutustunut kuviin ja resepteihin silmäillen niin alan testaamaan mikä näistä on tuleva oma suosikkini. Luulenpa, että niitä on monia! 

                                                  Mari


tiistai 3. helmikuuta 2015

Pakurikääpä - uusvanha megatrendi

Pari viikkoa sitten tammikuussa pääsin osallistumaan CocoVin pop-up -myymälässä Unioninkadulla järjestetyille pakuritee -kutsuille. Nii-in, luitte oikein eli pakuri oli aiheena. Kovin tuttu pakuri ei ollut minulle entuudestaan, mutta muistikuvaa on nuoruudestani, että jompikumpi edesmenneistä isoäideistäni aina tuhahti kuullessaan pakurista puhuttuvan. Pakurin käytöllä on kyllä pitkät perinteet ihan Suomessakin (Venäjällä vielä pidemmät ja paremmin tutkitut) ja moni on kuullut sen olleen kahvin korvikkeena sotavuosina. Sen verran siitä minäkin tiesin.


Tuore kirja Pakurikääpä - opas lääkinnällisten sienten maailmaan
Pop Up -tilan pirteä väritys
Pakurikääpä on sieni, oikeastaan lääkinnällinen sieni, joka on tunnettu paremmin vanhan kansan parissa kuin nuorempien, mutta ehkä tulevaisuudessa tilanne on eri.  
Jaakko Halmetoja on tutkinut pakuria Suomessa enemmänkin ja kirjoittanut siitä kirjan Pakurikääpä - Opas lääkinnällisten sienten maailmaan. Tässä tilaisuudessa oli Jaakolle varattu aikaa luennoida pakurista ja esitellä sitä sekä kirjaansa puolentunnin ajan, mutta aihe kiinnosti paikallaolijoita ja luennoitsija oli niin loistava, että aikaa hurahti peräti puolentoista tunnin verran.
Itse kirja on ensimmäinen suomeksi kirjoitettu teos, joka käy laajemmin läpi lääkinnällisiä sieniä ja enemmän seikkaperäisesti pakurikäävän historiaa, terveysvaikutuksia, eri valmistustapojen etuja, aktiivisia ainesosia ja nitoo kasaan aiheen tiimoilta viljellyt legendat ja 2000-luvun tieteellisen tutkimusdatan. 


Luennoitsija itse vauhdissa
Jaakko Halmetoja
Olin tyytyväinen, että pääsin paikalle. Sain hyvän tietopaketin pakurista ja mukaan lähti myös Jaakon kirjoittama kirja. Itseäni on alkanut kiinnostaa enemmän ja enemmän se mitä suuhuni laitan ja näin ollen ruoka-ainekset, niiden terveysvaikutukset ja saatavuus ovat yksi kiinnostuksen kohteistani. Luennon jälkeen itselleni heräsi ajatus korvata osa kahvistani pakurilla ja kuulostella mahdollisia terveysvaikutteita, mutta olen avoimin mielin muillekin käyttökohteille. 
Pakuri tekee ikään kuin tuloaan ja sen tutkiminen on lisääntynyt. Nyt se on ikään kuin uusvanha megatrendi. En usko, että vanha kansa on ollut täysin väärässä pakurin suhteen käyttäessään sitä korvikkeena tietäen, että se ei ole ainakaan pahasta. Arvokas sieni siinä missä kantarellit ja suppilovahverotkin.

Hyvä ja antoisa aamupäivä oli kyllä pakurin parissa. Maistoin sekä pakuriteetä että pakurikahvia. Ensikosketukseni pakuriin oli siinä eikä se ollut huono kokemus (nauraa). Pakuria ei toistaiseksi kotoani löydy enkä ala tässä paasaamaan siitä suu vaahdossa, mutta jos aihe kiinnostaa suosittelen tutustumaan Jaakon kirjaan ja testaamaan itse. Niin minäkin aion tehdä.


Pakurikaffet ja -kirja
Pakurikääpää jauheena pussissa

Pakurikääpää teenä


                                           Mari

maanantai 2. helmikuuta 2015

Väliaikatietoa Energiat kattoon, kroppa kuntoon! -verkkovalmennuksesta

Energiat kattoon, kroppa kuntoon! -verkkovalmennusta on nyt 5 viikosta takana yksi viikko. Valmennus starttasi 26.1.15 maanantaina, jolloin jokaisen osallistujan tuli kirjautua sovellukseen. Tämä takasi sen, että kaikki osallistujat aloittavat samaan aikaan. 


Sovellus on helppokäyttöinen, suorastaan ihanan yksinkertainen, ja joka päivä sinne tulee uutta materiaalia. Valmennus on toteutettu niin, että uudet kurssimateriaalit ovat saatavilla aloituspäivästä lähtien päivä kerrallaan ja siitä tulee ilmoitus sähköpostiin. Materiaaliin voi tutustua siis päivittäin silloin, kun itselle sopii ja palata materiaalien pariin halutessaan myöhemmin. 
Osallistujilla on mahdollisuus keskustella keskenään ja valmentajien kanssa. Materiaali sisältää erilaisia tehtäviä, pohdintoja ja kysymyksiä, joihin kurssilaiset osallistuvat toivon mukaan aktiivisesti. Koen nämä yllämainitut oikein hyvänä juttuna ja samalla siinä tulee peilattua materiaalin oppeja omaan elämäänsä tai ruokavalioonsa ja liikkumiseensa ja tarvittaessa saa neuvoja ja vinkkejä. Itselläni on herännyt selkeästi vaihe tarkastella syvemmin miten olen elämäntaparemontissani onnistunut ja miten sitä jatkossa ylläpidän. Janoan tietoa ja vaikka sitä on jo niin olemassaolevan tiedon syventämistä ja jäsentämistä itseään hyödyttäväksi paketiksi.

Ensimmäinen treeni pisti minut suorastaan ulvomaan naurusta. Onneksi olin kotona, kun harjoitteet tein, mutta hauskaa se oli. Kyse oli valmennuksen ensimmäisestä kehonpainoharjoittelusta, joka on kyllä monipuolinen ja haastaa koko kropan kiertoharjoitteluun. Sitä vaan kuvittelee olevansa jo hieman norsua notkeampi, mutta todellisuus on kyllä hieman toinen. Puhun siis itsestäni (nauraa). 
Tässä on kyse treenistä, joka on ns. HIT (High intensity training). Treeni on nopea tehdä ja sillä saa aikaan tuloksia lyhyessä ajassa. Kiertoja lisäämällä treenin kestoa voi pidentää, mutta nopeimmillaan siihen saa aikaa vierähtämään  vain n. 15 minuuttia. Lämmitellä kyllä kannattaa, ettei jokin paikka revähdä ja paraneehan se liikkuvuus, kun muistaa lämmitellä alkuun.
Treenissä keskitytään oikeaan tekniikkaan, liikeratoihin ja lihasketjun hallintaan ja näin kehitetään liikkuvuutta, ryhtiä, kehonhallintaa ja oman kehon tuntemusta. Hyvä juttu, vaikka näin ensituntumalta tuntuukin, että menee pelkäksi räpiköimiseksi.
Mutta periksi en tietenkään anna! Puhisen ja puhkun näiden harjoitteiden parissa, jotka koostuvat mm. luistelijakyykystä, kyynärpäille laskeutumisesta, erilaisista punnerruksista, 'vuorikiipeilijästä', tikkauksesta, 'mittarimadosta', jalkojen nostosta ja lantion työnnöstä. Perusliikkeitähän nämä ja helposti pitäisi sujua, mutta kattia kanssa (nauraa). Kaikilta osin on parannettavaa, mutta hyvä niin, sillä se motivoi jatkamaan. Kaikki on itselle ja omaksi parhaaksi.

Tähän asti valmennus on vastannut odotuksiini ja ollut positiivinen kokemus. Odotan innolla aina seuraavan päivän materiaalia ja tutustun siihen ahmien. Päivittäinen materiaaliin tutustuminen ei vie kauaa, joten kiireisimmätkin ehtivät kyllä. Vaivatonta ja antoisaa!




                                        Mari