maanantai 2. helmikuuta 2015

Väliaikatietoa Energiat kattoon, kroppa kuntoon! -verkkovalmennuksesta

Energiat kattoon, kroppa kuntoon! -verkkovalmennusta on nyt 5 viikosta takana yksi viikko. Valmennus starttasi 26.1.15 maanantaina, jolloin jokaisen osallistujan tuli kirjautua sovellukseen. Tämä takasi sen, että kaikki osallistujat aloittavat samaan aikaan. 


Sovellus on helppokäyttöinen, suorastaan ihanan yksinkertainen, ja joka päivä sinne tulee uutta materiaalia. Valmennus on toteutettu niin, että uudet kurssimateriaalit ovat saatavilla aloituspäivästä lähtien päivä kerrallaan ja siitä tulee ilmoitus sähköpostiin. Materiaaliin voi tutustua siis päivittäin silloin, kun itselle sopii ja palata materiaalien pariin halutessaan myöhemmin. 
Osallistujilla on mahdollisuus keskustella keskenään ja valmentajien kanssa. Materiaali sisältää erilaisia tehtäviä, pohdintoja ja kysymyksiä, joihin kurssilaiset osallistuvat toivon mukaan aktiivisesti. Koen nämä yllämainitut oikein hyvänä juttuna ja samalla siinä tulee peilattua materiaalin oppeja omaan elämäänsä tai ruokavalioonsa ja liikkumiseensa ja tarvittaessa saa neuvoja ja vinkkejä. Itselläni on herännyt selkeästi vaihe tarkastella syvemmin miten olen elämäntaparemontissani onnistunut ja miten sitä jatkossa ylläpidän. Janoan tietoa ja vaikka sitä on jo niin olemassaolevan tiedon syventämistä ja jäsentämistä itseään hyödyttäväksi paketiksi.

Ensimmäinen treeni pisti minut suorastaan ulvomaan naurusta. Onneksi olin kotona, kun harjoitteet tein, mutta hauskaa se oli. Kyse oli valmennuksen ensimmäisestä kehonpainoharjoittelusta, joka on kyllä monipuolinen ja haastaa koko kropan kiertoharjoitteluun. Sitä vaan kuvittelee olevansa jo hieman norsua notkeampi, mutta todellisuus on kyllä hieman toinen. Puhun siis itsestäni (nauraa). 
Tässä on kyse treenistä, joka on ns. HIT (High intensity training). Treeni on nopea tehdä ja sillä saa aikaan tuloksia lyhyessä ajassa. Kiertoja lisäämällä treenin kestoa voi pidentää, mutta nopeimmillaan siihen saa aikaa vierähtämään  vain n. 15 minuuttia. Lämmitellä kyllä kannattaa, ettei jokin paikka revähdä ja paraneehan se liikkuvuus, kun muistaa lämmitellä alkuun.
Treenissä keskitytään oikeaan tekniikkaan, liikeratoihin ja lihasketjun hallintaan ja näin kehitetään liikkuvuutta, ryhtiä, kehonhallintaa ja oman kehon tuntemusta. Hyvä juttu, vaikka näin ensituntumalta tuntuukin, että menee pelkäksi räpiköimiseksi.
Mutta periksi en tietenkään anna! Puhisen ja puhkun näiden harjoitteiden parissa, jotka koostuvat mm. luistelijakyykystä, kyynärpäille laskeutumisesta, erilaisista punnerruksista, 'vuorikiipeilijästä', tikkauksesta, 'mittarimadosta', jalkojen nostosta ja lantion työnnöstä. Perusliikkeitähän nämä ja helposti pitäisi sujua, mutta kattia kanssa (nauraa). Kaikilta osin on parannettavaa, mutta hyvä niin, sillä se motivoi jatkamaan. Kaikki on itselle ja omaksi parhaaksi.

Tähän asti valmennus on vastannut odotuksiini ja ollut positiivinen kokemus. Odotan innolla aina seuraavan päivän materiaalia ja tutustun siihen ahmien. Päivittäinen materiaaliin tutustuminen ei vie kauaa, joten kiireisimmätkin ehtivät kyllä. Vaivatonta ja antoisaa!




                                        Mari


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti