maanantai 31. elokuuta 2015

Funktionaaliset kivennäisvedet Olvilta

Loppukesästä, juuri sopivasti helteiden aikana Olvi muisti lähetyksellä, joka sisälsi heidän syksyisiä uutuusjuomia. Helteillä juomille oli käyttöä ja minäkin, joka todella harvoin juon kivennäisvesiä, pääsin janoisena juomia testaamaan.
Lähetys sisälsi kaksi eri makuista kivennäisvettä, joista toinen oli kuituinen KevytOlo omena ja toinen antioksidanttinen KevytOlo mustikka. Funktionaalisia kivennäisvesiä; sitähän nämä ovat.

Olvin syysuutuudet
Uudet jutut kiinnostavat muitakin kuin minua; tässä Asterix :-D
KevytOlo omena sisältää kuitua 1,5g/100ml ja kun suomalaiset saavat kuitua ruuasta liian vähän ei ole yhtään pahitteeksi, että sitä on lisätty vaikka juomaan. Suomen Sydänliiton mukaan saantisuositukset kuidun osalta ovat naisille 25 grammaa ja miehille 35 grammaa päivässä. Omena tuoksuu kyllä, mutta valitettavasti ei makuna matkassa viipyile. Kaloreita ei juomassa juuri ole, mutta löytyy kyllä 5 kcal/100 ml. Lisäksi juoma on hammaskiilteelle ystävällinen.

KevytOlo kuituinen omena
KevytOlo mustikka on Suomen ensimmäinen kivennäisvesi, joka sisältää antioksidantteja. Antioksidanteista yleisimmät kuten C- ja E-vitamiini, sinkki ja seleeni löytyvät tästä tuotteesta. Energiaa tuotteessa on 17 kcal/100 millilitraa (ja sokeria 4,2 grammaa), joten tuote menee jo makean puolelle (nauraa). Ja onhan se totta, kun kyse on makeutetusta kivennäisvedestä. Mutta siitä on se hyvä puoli, että maku myös säilyy kielellä pidempään.

KevytOlo antioksidanttinen mustikka
(jostakin syystä Olvin kuvapankista saadussa kuvassa
 tuote on pinkin värinen, erehdyttävästi)
Molemmat juomat ovat hyviä vaihtoehtoja, jos haluaa välillä janojuomaksi muutakin kuin vettä. Ja miksi sitä ei haluaisi. Vesi on hyvää, kivennäisvesi piristävää ja funktionaaliset kivennäisvedet terveellisistä vaihtelua silloin tällöin käytettynä. Jotkut tykkäävät myös oluesta, mutta minä en (nauraa).

Mikä teidän mielestä on paras juoma janon sammuttamiseen?

                                    Mari

tiistai 25. elokuuta 2015

Syksyn uusi harrastus - Sandbell®

Aikaisemmin kirjoitin siitä, kun kävin kokeilemassa Savate Clubilla Sandbell® -treeniä. Innostuin lajista itse kovasti ja alan harrastaa sitä säännöllisesti. Starttaan nyt syksyllä ja itseni tuntien jatkan toistaiseksi. Sandbell® on niin tehokasta ja kivaa!

Sandbell -hiekkasäkit


Nyt olisi teilläkin loistava tilaisuus aloittaa uusi, mukavan tehokas harrastus, kun Savate Club tarjoaa Kahvakuula kainalossa -blogin lukijoille ja mahdollisesti tuleville Sandbell® -treenaajille 10-kerran kortin hintaan 120 euroa (kortille saat lisäksi 3 kertaa veloituksetta ja edun arvo 36 euroa).
Tämä erinomainen tarjous on voimassa 30.9.2015 asti.
Savate Clubin sivuilta löydät lisätietoja itse Sandbell -treenistä sekä harjoitusajat.

Mikäli innostuit, pistä viestiä osoitteeseen kahvakuulakainalossa@gmail.com.
Sandbell® sopii kaikenikäisille naisille ja miehille. Polttaa kaloreita ja kasvattaa kuntoa. Suosittelen!

                                       Mari

maanantai 17. elokuuta 2015

Ilman haasteita elämä olisikin tylsää

Hui, kuinka nopeasti aika onkaan vierähtänyt viimeisimmästä kirjoituksesta. Syitä on monia, mutta suurin syy on varmasti se, että olen selkeästi ollut hieman alavireinen muutamina menneinä päivinä. Siis omasta mielestäni, ja silloin ei oikein runosuoni syki ja tekstiä synny, vaikka aiheita olisikin. Alavireisyyttäni tuskin on kukaan ympärilläni huomannut eikä tällaisia hetkiä ole kuin kerran kymmenessä vuodessa, jos silloinkaan. Peruspositiivisena ihmisenä löydän pieniä iloja ja ilon aiheita nopeasti, vaikka elämä ei aina sujuisikaan siten kuin olen suunnitellut. Mottoni onkin, että kun iloitsee pienistä, voi iloita usein. 

Elämäntapojeni muutos on yksi jatkuva aihe iloon. Olen tyytyväinen menneistä kolmesta vuodesta uuden elämäntavan parissa ja odotan uteliaana mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Moni aloittaa aina kesän jälkeen uusia harrastuksia, mutta minä se kävin tuttuun tyyliin salilla oli aurinkoista tai ei. Sen sijaan loppukesästä aloitin hieman erilaisen treeniohjelman. Sen avulla on tarkoitus lisätä kroppani liikkuvuutta ja joustavuutta siinä samalla, kun lihaksetkin muokkaantuu.

Teistä varmaan tuntuu, että toistan itseäni. Aina vaan on samat tavoitteet. Ja tavallaan toistankin, sillä kun tavoitteena on toimiva, hyväkuntoinen kroppa niin tie on pitkä ja tekemistä riittää. Tavoite on ja pysyy liki samana vuodesta toiseen ja ainoat vaihtelut tulevat silloin, kun minusta löytyy uusia viilattavia kohtia. 20 vuotta erittäin vähällä liikkumisella ja suurella määrällä istumatyötä ovat tehneet tehtävänsä ja tilannetta ei korjata noin vain. On jäykät nilkat ja nivuset, notkoselkä, vihoitteleva ja vino häntäluu, eteenpäin työntynyt vasen hartia, joka kiristää koko vasenta puolta alkaen yläselästä ja vaikuttaen pään asentoon, paikat ei veny vaikka venyttelisi kuinka. Tai no, ainoa venyvä osa on ylisuuri nahka kymmenien menetettyjen kilojen jäljiltä (nauraa). On tässä listaa kerrakseen mitä korjata enkä tiedä tuleeko ikinä valmista.

Tällä kertaa treeniohjelma on osteopaattini Harri Röynän (Osteomic) luomus. Sisältää tätä tähän astikin ollutta 'bodausta' rautojen parissa, josta tykkään paljon ja sitten ihan perusjumppausta, josta tykkään vähän vähemmän (nauraa). Vähemmän siksi, että en ole kovin taipuisa ja joustava. Liikkeet ovat siten itselleni haastavia ja ahdistaa hieman, kun ei veny eikä taivu. Mutta kukapa sitä nyt olisi seppä syntyessään (nauraa) ja minunkin on syytä muuttaa asennettani, jotta tulosta tulee. Tavoitteena on siis lisätä kroppani eri osien liikkuvuutta, parantaa joustavuutta, kehittää ryhtiä ja muokkailla lihaksia.
Idea tähän koko hommaan lähti oikeastaan lihashuoltotunneista, joiden aikana pohdittiin miksi milloin mikäkin paikka on kankea, kireä, jumissa ja välillä särkeväkin ja sain yksittäisiä venyttely- ja jumppaohjeita näiden korjaamista varten. Koska näitä yksittäisiä ohjeita ja myös ongelmakohtia oli useita niin kysyin erään kerran, että voisiko osteopaattini tehdä minulle niistä koosteen tai jopa ohjelman, joka sisältäisi nuo kaikki ohjeet ja jossa keskityttäisiin koko kroppani ongelmakohtien korjaamiseen.
Siitä se lähti ja nyt ohjelma sisältää muun muassa selän ojennuksia pallon päällä pitkällä liikeradalla niin, että myös pää liikkuu ja kädet on siis alaselän päällä, päkiöille nousuja korokkeen päällä, istumaannousuja jalat salmiakkina, selällään jalkojen ja lantion nostoja, polven ojennuksia vuorojaloin niin, että lantio on ylhäällä ja suorana (ja pysyy kaikissa toistoissa), niskan ojennuksia ja pään kallistuksia. Näitä siis sen lisäksi, että pumppaan myös sitä rautaa ylös, alas ja sivulle pääosin vapailla painoilla ja keskivartaloa vahvistaen.


Vapaat painot; niistä minä pidän :-D

Jumppapallo on kehoystävällinen väline

Niskavenytys; liike joka tahtoo unohtua ja jota voi harrastaa missä vain

Ei veny, ei jousta... meh :)

Näin päin olen pallon kanssa sinut, mutta toisinpäin kaikkea muuta :-D
Ohjelma on kaksijakoinen, liikkeitä on 4-5 per kerta, salikäyntejä 4 viikossa. Ykkösviikko painottuu jumppaukseen ja kakkosviikko sitten taas enemmän siihen bodaukseen. Mainittakoon nyt vielä, että en oikeasti bodaa, mutta tykkään kyllä ryskiä rautojen parissa (nauraa).
Hiki tulee joka kerralla, sillä vaikka liikkeitä on vähemmän per käynti kuin aikaisemmissa ohjelmissani teen ne intensiivisesti ja hyvällä sykkeellä. Vielä tässä vaiheessa olen hieman epätoivoinen, että saanko ikinä itseäni pallon päällä maatessani taipumaan pallon muotoa seuraillen, onnistuuko istumaannousut jalat salmiakkina rennosti ikinä ja osaanko koskaan tehdä oikeanlaista etukyykkyä. Nyt ensimmäisen kohdalla tunnen olevani kuin rautakanki, toisen kohdalla polvet ei taivu lähellekään lattiaa ja viimeisen kohdalla etukyykky on lähinnä pyllistystä muistuttava kummallinen asento (nauraa). 

Iloisesti teen tätäkin ohjelmaa ja odottelen tuloksia. Haasteita on, mutta ilman niitä elämä olisikin tylsää. Nykyinen ohjelma on edellisiin verrattuna hieman erilainen, mutta vaihtelu virkistää. Sisältää kuitenkin tekemisen meininkiä ja sellaisesta minä pidän!  

Miten teillä on kesä sujunut? Onko syksyllä ajatuksissa aloittaa jokin uusi harrastus tai tehdä iso muutos elämäntavoissa? Syksy kun on hyvä aika startata uusia juttuja.

                                       
                                                 Mari

lauantai 1. elokuuta 2015

Tänään(kin) on hyvä päivä!

Tänään(kin) on hyvä päivä! Ja juhlapäiväkin! Itselläni on syitä hymyyn liki joka päivä, mutta juhlapäiviä harvemmin. Se miksi tänään on juhlapäivä johtuu siitä, että uusi elämäntapani täyttää tänään kolme vuotta. 
Hui, kuinka aika rientää! Päivääkään en vaihtaisi pois enkä muuten kaipaa yhtään siihen aikaisempaan elämäntapaani. Tämä on paaaaljon mukavampi tapa elellä ja itse olen energisempi ja terveempi. Sekä mieleltäni että keholtani. Tykkään tästä.




Uuden elämäntapani lisäksi Kahvakuula kainalossa -blogi täyttää vuosia; kokonaista kaksi vuotta! Kaksi vuotta on sekin pitkä aika. Ensin kaksin Maijun kanssa ja sittemmin yksin yrittäen ja blogiin on riittänyt aiheita kirjoittaa. Tunnustan kyllä, että välillä on hetkiä jolloin tuntuu, että aiheita ei ole tai niitä ei vaan itse näe sillä hetkellä. Mutta siinä tilanteessa auttaa se, että te lukijat olette olemassa. Innovaatio kirjoittaa lähtee itsestä ja halusta kertoa muillekin niistä jutuista, jotka tuottavat itselle hyvää oloa ja hymyn huulille. Mutta myös siitä, että tietää aina jonkun lukevan kirjoituksia kiinnostuneena. En koskaan halua kirjoittaa julistamalla tai paatoksella vaan ilolla, positiivisella asenteella, tuomalla esiin vaihtoehdon ja testaamalla itse. Se mikä toimii itselläni ei välttämättä toimi toisella, mutta avoimin mielin kannattaa kokeilla. Niin minäkin teen. Jotkut testauksista ovat lyhyitä eivätkä tuota sen pidempää yhteistyötä tai pysyvyyttä (esim. jakso Itäkeskuksen SATS Elixiassa) ja jotkut taas jäävät elämään pidemmiksi ajoiksi. Jälkimmäisiä on hurjasti paljon enemmän ja ovat pysyvämmin osa elämääni.




Tästä eteenpäinkin toivon, että on syytä hymyyn. Usein eikä vain juhlapäivinä. Siis sekä itselläni että teillä lukijoilla. Elämäntapa, liikunta, vaatteet, kauneus, hyvinvointi ja itsensä hemmottelu pysyvät elämässäni ja blogin aiheina jatkossakin. Pyrin pysymään innostavana ja kirjoittamaan positiivisella asenteella edelleen ja laajentamaan mm. yhteistyötä jo olemassa olevien yhteistyökumppanien kanssa. Toki tavoitteena on tuoda myös kaikkea uutta ja kivaa, jos sellaista on tapahtuakseen ja siitä on kiva kirjoittaa. 




Iso kiitos kaikille tähän asti blogia lukeneille!

Jotakin pientä ja erilaista. Elokuusta marraskuun loppuun (2015) Kahvakuula kainalossa -blogin kirjoituksia kommentoineiden kesken arvon kaksi yllätyspalkintoa per kuukausi. Keskustelu ja kommentointi hyvässä hengessä on tervetullutta jatkossakin!

Tykkään tästä. Siispä jatkan. Hymyä päiväänne!

                                                          Mari